header website

Groen licht verlicht fotofobie bij mensen met migraine

Fotofobie is een veel voorkomend symptoom bij migraine en kan de hoofdpijnsensatie bij migraine verergeren. Net als de hoofdpijn heeft de fotofobie een ernstig negatief effect op de kwaliteit van leven van mensen met migraine. In veel gevallen zijn zij genoodzaakt gedurende de fotofobie hun toevlucht te nemen tot een verduisterde leefruimte. Het feit dat blinde mensen met migraine ook last kunnen hebben van fotofobie, heeft geleid tot de hypothese dat het ontstaan van fotofobie mogelijk niet verloopt via signalering van licht door de staafjes en kegeltjes in de retina. Uit eerder onderzoek is gebleken dat hierbij melanopsine-bevattende retinale ganglioncellen een rol zouden kunnen spelen. Dit ‘non-informatieve’ fotogevoelige pigment is met name gevoelig voor blauw licht. Dit idee sluit aan bij de waarneming dat het dragen van contactlenzen of brillen die geen blauw licht doorlaten het ontstaan van fotofobie bij mensen met migraine kunnen verminderen. Noseda en collega’s verdiepten zich verder in de invloed van verschillende kleuren licht op het ontstaan van fotofobie en de mogelijk fysiologische signaaltransductieroutes daarbij.

Noseda en collega’s stelden 69 mensen met migraine bloot aan licht van verschillende kleuren (wit, groen, blauw, rood en amber) en in oplopende intensiteit. De patiënten konden hierbij aangeven in welke mate (VAS) zij hierdoor last kregen van (bonzende) hoofdpijn en in hoeverre de pijnperceptie veranderde bij toenemende lichtintensiteit. Alle kleuren, behalve groen, induceerde bij een groot deel van de patiënten hoofdpijn. De ernst van de hoofdpijn nam toe met het stijgen van de lichtintensiteit. Bij blootstelling aan groen licht nam de ernst van (reeds aanwezige) hoofdpijn af. Alleen bij de hoogste lichtintensiteit was er sprake van een toename van de ernst van de hoofdpijnklachten (zie figuur 1).

Om dit verschil in gevoeligheid voor verschillende kleuren fysiologisch te kunnen verklaren, verrichtten Noseda en collega’s vervolgens elektroretinografische metingen (ERG) bij 43 van de 69 mensen met migraine. Dit liet zien dat blauw licht het sterkste en groen licht het zwakste ERG-signaal induceert (zie figuur 2). Ook de door blootstelling aan licht veroorzaakte visual evoked potential (VEP) was het kleinste voor groen licht en het grootste voor blauw licht (zie figuur 3).

Anders dan ten aanzien van de invloed van de lichtkleur op het veroorzaken en/of verergeren van de hoofdpijn bij migraine, vonden Noseda en collega’s geen verschillen in de mate waarin de verschillende kleuren licht andere migrainesymptomen (misselijkheid, duizeligheid, speekselvloed, loopneus, benauwdheid, droge mond, versnelde hartslag, enz.) beïnvloeden (zie figuur 4). Wel is groen licht het beste in staat positieve emoties (ontspanning, rust, kalmte, blijheid, enz) op te roepen. Dit is mogelijk het gevolg van het feit dat groen licht de mate van pijnsensatie vermindert, suggereren Noseda en collega’s.

Op grond van deze gegevens concluderen Noseda en collega’s dat groen licht (in lage intensiteit) een therapeutisch effect kan hebben op de ernst van de hoofdpijn symptomen bij mensen met fotogevoelige migraine. Het wegfilteren van alle kleuren licht behalve groen is daarom aan te bevelen voor deze mensen.

Noseda R. Green light alleviates migraine photophobia. AAN 2017, Oral presentation S47-005.

Spreker Rodrigo Noseda

Noseda